4 praktische netwerktips om (fenomenaal) goed te netwerken

  • Geplaatst op
  • Door Horlogemerken
  • 0
4 praktische netwerktips om (fenomenaal) goed te netwerken

De lente is begonnen! Beurzen en events komen als paddenstoelen uit de grond. Uitnodigingen voor pop-up events puilen uit onze brievenbussen. We hebben het allemaal geweten. Het is weer tijd om te netwerken! Hoe kunt u het best hieraan beginnen? Wat zijn de 4 beste netwerktips? Wij geven je 4 tips om nog efficiënter te netwerken op netwerk events of beurzen. Bovendien zorgen wij ervoor dat je na 5 minuten kunt netwerken als een professional!

1. Dress to impress

Het is belangrijk om een eerste goede indruk te maken. Op een beurs of event zal er al na 5 seconden een beoordeling gemaakt worden over een gesprekspartner. Het is dus belangrijk om een goed en net voorkomen te hebben. Het lijkt misschien oppervlakkig, maar het is ook wel de waarheid. Hoe? Door kledij te dragen waar je klasse of respect mee uitstraalt. Een merkhorloge, maatpak of kapsel zal uiteraard ook een steentje bijdragen aan uw look. De meeste mensen zijn na een gesprek (onbewust) bezig om bepaalde karaktertrekken te koppelen aan iemand zijn uiterlijk (hoe oppervlakkig het ook lijkt). Denk maar eens aan je laatste eerste ontmoeting met een persoon. Kleed je dus altijd goed!

2. Leer van de lichaamstaal van je gesprekspartner

Niet 80 procent, maar liefst 95 procent van alle communicatie met een gesprekspartner bestaat uit lichaamstaal. Denk maar eens hoe je handen, voeten, gezichtsuitdrukkingen en de toonhoogtes van je stem een gesprek kunnen beïnvloeden. Het is dus belangrijk om de lichaamstaal van je gesprekspartner in de gaten te houden. Je kunt zelfs je eigen lichaamstaal aanpassen aan de situatie. Merk je op dat je gesprekspartner excentrieker reageert op een specifieke topic, probeer hier dan wat dieper op in te gaan!

3. Luisteren, luisteren en luisteren

Less is more! Te veel praten tijdens een event of beurs is nooit efficiënt. Je zult immers minder te weten komen over je nieuwe zakenpartner of werkgever. Er gaat ook veel meer tijd verloren om met nieuwe gesprekspartners een gesprek aan te gaan. Het gaat vooral om jezelf duidelijk voor te stellen en om een goede indruk na te laten. Wees gerust passief! Meestal zal je gesprekspartner zelf suggereren waarom er een match is tussen jullie doelen. Het is trouwens veel beter als je nieuwe partner of werkgever zelf op een ´idee´ komt voor een samenwerking. Het wekt immers meer vertrouwen op in de relatie met je nieuwe zakenpartner of werkgever.

4. Investeer tijd in de juiste mensen

Fladder niet zoals een vlindertje van bloem tot bloem op een beurs! De tijd die je krijgt op een event is echt wel weinig. Met Jan en alleman praten, zal geen nuttige tijdsbesteding zijn. Probeer nauwkeurig jouw gesprekspartners te kiezen. Heb je bijvoorbeeld een schoenenwinkel en zoek je partners? Probeer dan bijvoorbeeld te praten met verdelers, webshops en importeurs van schoenen. Gesprekken met minder relevante partners (bv. importeurs of fabrikanten van speelgoed) zullen vermeden moeten worden.

Veel succes gewenst!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.