Nieuwe horloges en crowdfunding - Risico of een deal?  

  • Geplaatst op
  • Door Van Den Bergh & H.S.
  • 0
Nieuwe horloges en crowdfunding - Risico of een deal?  

Er bestaat geen twijfel over dat je online prachtige uurwerken kunt terugvinden...

Online zijn er vaak heel wat bijzondere of zeldzame uurwerken terug te vinden. De laatste jaren is er eigenlijk wel een trend te zien, namelijk van startups, nieuwe merken en crowdfunding. Is het slimmer om in traditionele merken te investeren? Of is het toch het proberen waard om op crowdfunding websites in nieuwe merken te investeren? We vertellen je hieronder alles wat je hierover moet weten!  

Hoe komt het eigenlijk dat crowdfunding websites zo populair zijn? Het platform is zowel voor bedrijven als voor investeerders big business. Wel, op crowdfunding websites zoals Kickstarter of Indiegogo kunnen nieuwe of bestaande bedrijven hun nieuw product laten zien, door middel van investeringen kunnen ze hun product daadwerkelijk produceren (als het doelbedrag bereikt is). De mensen die geïnteresseerd zijn in een horloge kunnen investeren in de ontwikkeling ervan. Voor nieuwe bedrijven is crowdfunding een ideale oplossing, zo kan men een bedrijf starten of een idee testen zonder dat er hiervoor een gigantisch kapitaal uit eigen fondsen gehaald moeten worden. Voor de investeerder is er ook een voordeel: je kunt bij een investering meestal een nieuw merk aan een voordeeltarief kopen! Mensen zien het kopen van een horloge of smartwatch op deze websites vaak nog steeds als een investering oftewel zijn ze verkocht aan een leuk concept. Is het dan volledig een win-win verhaal? Nee, lees hieronder verder...

 

Een risico of een deal? 

 Investeren horloge voorbereiding

Het is namelijk gemakkelijk om beïnvloed te worden via crowdfunding campagnes waardoor de kans om in iets te investeren groot is. Zeker als er een hype rond bestaat. Je ziet namelijk een mooi verkooppraatje, mooie beelden, reclame op sociale media en meer. Wat kan er dan nog misgaan?  

Wel, je moet dan wel toegeven dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dat het ook vaak zo is. Onthoud goed dat je aankoop via crowdfunding een investering is met alle risico's van dien! Houd er rekening mee dat deze investeringen zelden tot echte "big wins" uitdraaien. Wanneer heb je dan wel gegarandeerd een deal? Wanneer je het product of uurwerk ontvangt en je gewoon blij bent met het resultaat. 

 

Wanneer investeren in een nieuw merk? 

Wanner wel investeren in een uurwerk

Het is dan nog steeds aan te raden om eerst wat research te gaan doen en de positieve en negatieve punten objectief te bekijken. Pas als je de voordelen en nadelen goed hebt bestudeerd, kan je een beslissing nemen om te investeren of niet. Begin ook niet met al te grote investeringen! Mocht het product dan toch geen slimme investering geweest zijn, dan heb je hieraan nog steeds een prachtig horloge aan overgehouden. Niet? 

Er zijn in al die jaren toch enkele horloge merken uitgegroeid tot uitstekende leden van de horloge markt. Dit laat dus wel zien dat een bedrijf via crowdfunding goed kan groeien als alles goed meezit. Dit zijn echter wel nog steeds de zeldzame succesverhalen. Nu je alles zelf onder controle hebt, kan het dan nog misgaan? Uiteraard, lees hieronder meer over externe factoren die je investering kan doen mislukken! 

 

Externe risico's van crowdfunding 

bedrijf nieuw merk

Externe factoren? Ja, ten eerste gaan veel bedrijven de mist in door logistieke en operationele problemen. Startups die geld inzamelen via crowdfunding zijn vaak piepjonge bedrijven die vaak enkele basisvaardigheden in het bedrijfsleven nog niet allemaal even goed op orde hebben.

Het kan dus goed zijn dat er problemen ontstaan met de productie, marketing of management van het bedrijf. Ook is het zo dat je als klant zijnde vaak door bepaalde marketingtechnieken overtuigd werd om iets te kopen waarvan je eigenlijk niet weet of de kwaliteit wel goed was. Zo weet je niet 100% zeker waar de uurwerken effectief zijn gemaakt of afgewerkt, in Azië of Europa bijvoorbeeld? Daarnaast moet je er maar op vertrouwen dat het product er net zo uitziet zoals beschreven.  

 

Besluit 

Een investering via crowdfunding is dus zoals alle investeringen: een risico. Je weet namelijk nooit honderd procent zeker of alles uiteindelijk goed zal uitdraaien of dat je het product op tijd zult krijgen. Er zijn in het begin van een campagne vaak veel beloftes, maar of men deze effectief waar zou kunnen maken is vaak met veel onzekerheid. In andere gevallen zal het wel goed lopen en zal je voor jezelf een goudmijn in handen. Het is dus altijd heel belangrijk om alle voor en nadelen te bestuderen.  

Weet je eigenlijk wel voldoende over het bedrijf en de stichters? Is het uurwerk en de materialen van goede kwaliteit of waar liggen de verschillen met bestaande merken? Spreekt het uurwerk je gewoon aan door bepaalde kenmerken of zijn looks? Heeft dit merk potentie om uit te groeien tot iets groots of maakt dit niks uit voor jezelf? Heb je zelf een goed idee voor een product? Het zijn enkele vragen die je kunt gebruiken om logisch in een horloge te investeren of om misschien zelf een nieuw merk of product op de markt te brengen. Denk bij een investering in een uurwerk dus altijd goed na, tenslotte blijkt een horloge voor velen vaak een emotionele investering!

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.