Timemanagement: 5 Regels om nooit meer naar je horloge te moeten kijken

  • Geplaatst op
  • Door Wim Moerman
  • 0
Timemanagement: 5 Regels om nooit meer naar je horloge te moeten kijken

Dertig jaar geleden hadden we eerst de fax en de telefoon. In de jaren 90 hadden we daarbovenop onze e-mails om onze tijd te verslinden. Nu heeft (bijna) iedereen een smartphone om ons voortdurend in te lichten van nieuwe mails, sociale media en andere digitale impulsen. Hoe kunnen wij werk, gezin en vrije tijd combineren als we bovendien meteen moeten reageren op tweets en berichten? Door wat meer controle te krijgen over je tijd en tijdsperceptie door middel van timemanagement.

Timemanagement: 5 regels om een meester te worden van je tijd

Soms zijn we verplicht om ons horloge voortdurend in de gaten te houden. Ik geloof zelf alleen in 2 dingen als het gaat om dwangmatig naar je horloge te staren:

  1. Je wilt gewoon weten hoe laat het is.
  2. Je hebt gewoon een mooie uurwerk gekocht!

Meestal kijken mensen dwangmatig naar hun horloge alsof men slaven zijn van hun eigen tijd. Een deadline afwerken of op tijd naar huis vertrekken van je werk zijn maar enkele voorbeelden hiervan. Het is fout om te redeneren dat je op momenten afhankelijk bent van de tijd. Het zou toch beter voelen om te kunnen zeggen dat de tijd gewoon een hulpmiddel is om verder je eigen dag in te delen? Tijdsperceptie speelt een belangrijke rol bij het ervaren en het manipuleren van je eigen tijd, maar het is dus ook iets beïnvloedbaar.

 

Hier zijn 5 regels om opnieuw heer en meester te worden van je tijd en voel je nooit meer gedwongen om je uurwerk te bekijken:

Timemanagement Horlogemerk

  • Prioriteiten stellen

To-dolijstjes via notities of via je smartphone is een must om je tijd en werk te organiseren. Nota´s in verschillende kleuren op je bureau of scherm hangen is zeker aan te raden. Voor de toekomst raad ik aan om op je smartphone een app te gebruiken op je hoofdscherm. Goede apps zijn bijvoorbeeld Colornote of Google Keep. Een overzicht krijgen door memo’s of door to-dolijstjes te gebruiken is gewoon een meerwaarde om efficiënt te kunnen handelen.

 

  • Werk je dagelijkse taken in één keer af

Ok, we hebben onze to-dolijstjes gemaakt, maar opgelet hierna kan het ook verkeerd lopen. Als u begint aan belangrijke taken, dan kunt u best alles in één keer afhandelen en liefst zo vroeg mogelijk! Als je nog voor de middag alle lastige en dringende taken of e-mails kunt afhandelen, dan heb je voor de rest van de dag een super gevoel. Wetenschappelijk gezien is het trouwens ook al bewezen dat een mens s’ morgens het meest productief kan zijn zonder mopperen. 

 

  • Rust en slaap voldoende

Na het slapen heb je ook meer energie en heeft je hersenen ook al heel wat verwerkt. Je kunt dus letterlijk je dag met een frisse dosis productiviteit beginnen. Je moet je eigen productiviteit beschouwen als een glas dat gevuld wordt na je slaap en weer afneemt naarmate je productief werkt tijdens je dag. Vermoeidheid is heel vaak een gevolg van weinig slaap en lange dagen. Wat zijn de gevolgen van vermoeidheid? Je hebt minder concentratie en je bent veel langer bezig met je taken af te werken dan anders. Een goeie nachtrust is dus essentieel om vermoeidheid tegen te gaan.

 

  • Begin je dag vroeg 

Als je vroeger opstaat (na voldoende rust natuurlijk) dan krijg je gewoonweg een voorsprong op de rest. In het leven is het vaak belangrijk om een voorsprong te behalen en te benutten. Vroeger opstaan kan zorgen voor een voorsprong op je dagelijkse taken en mits voldoende slaap kan je dit volledig benutten. Je kunt 2 uurtjes vroeger opstaan om belangrijke taken af te werken, te reageren op berichten en om zelfs te gaan sporten. Je bent dus meer productiever en je hebt meer tijd in handen.

 

  • Bepaal je eigen limieten

Bepaal eerst je eigen limieten van je dagdagelijkse taken en kies daarna je prioriteiten. Stel jezelf eerst wat vragen voor je iets beslist te ondernemen. Ben je alleen of heb een team van 5 personen? Hoeveel tijd zal een taak in beslag nemen? Wat is je limiet?

Als u beslist om aan een lange opdracht of taak te beginnen, dan kunt u best eerst beslissen of dit wel echt nuttig is. Eerst aan een taak beginnen waar je uren tijd mee zal verliezen, zal moeilijk renderen op psychologisch vlak. Probeer eerst eens wat taken af te werken waar je weinig tijd voor nodig hebt. Het werkt motiverend en je hebt niet het gevoel dat je uren kwijt bent zonder ook maar iets anders af te werken. Frustratie door tijdrovende taken eerst op te nemen kan ervoor zorgen dat je in een negatieve spiraal terechtkomt. Bepaal dus eerst je limieten en werk eerst kleinere (belangrijke) taken af!

 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »